[Mplayer-felhasznalok] HD rogzites linearis keppel

János Zana Janos.Zana at uni-corvinus.hu
Sun Feb 22 11:08:59 CET 2009

Kérdésem elött egy kis magyarázat szükségeltetik.
A tévé készülékem (síkképcsöves Panasonic) többféle képméretre
kapcsolható. Az mplayer-rel feldolgozott filmeket mindíg 4:3
beállításban néztem meg, és nem zavart, ha alul-felül, vagy oldalt
fekete sávot látok.
Decembertől DVB-T készülékkel lehetőségem nyílt HD adások vételére is.
Ekkor a tévé készülékem új meglepetéssel rukkolt elő. HD adásnál ugyanis
a 16:9-es kép torzításmentesen kitölti a teljes képernyőt. Hogy ez miért
meglepő? Mindjárt mondom. Eddig, ha 16:9-be kapcsoltam a készüléket,
vízszintesen torzított képet láttam. Körülbelül ilyet:
|     |    |   |   |  |  |  | |  |  |   |   |    |     |
Ha ennyiből nem érthető, elküldöm az adataimat, amiket collstockkal
mértem le a képernyőről. Ezek szerint a készülék képes értelmezni a WSS,
vagy az AFD jeleket, tehát HD adásnál átkapcsol arányos megjelenítésbe.
Most jön a kérdés.
Tudok-e a mencoderrel olyan filmet csinálni, amely ugyanezt megcsinálja?
Olyat már csináltam, hogy levágtam a film két szélét. Már azt is tudom,
hogy hívják ezt: ez a pan-and-scan technika. Gondolom, a képet ezután
függőlegesen ki kell nagyítanom. A mencoder nyilván ezt is megcsinálja.
De nem vagyok biztos abban, hogy a képernyőt beborító kép lineáris lesz.

Próbált-e már ilyet valaki?  Üdv, János

U.I. Készítettem már DVD felvételt HD adásról. Ez a kép természetesen
kisebb, mint a képernyő. Pont úgy, ahogy a TV stúdiók sugározták volna.