[Mplayer-felhasznalok] netikett alapok

PÁSZTOR György pasztor at sagv5.gyakg.u-szeged.hu
Thu Sep 18 17:28:33 CEST 2003

Hali,

"Dai KiRi" <daikiri at freemail.hu> írta 2003-09-18 15:30-kor:
> Abszolút nem érdekel Arpi véleménye, csak a pontosítás
> kedvéért írom ezt a levelet.
A pontosítás kedvéért a netikettről írok én is pár szót, ti. jelen
helyzetben "kivételesen" (;P) nem Árpi viselkedett tahó módon, hanem te.
Mármint ha a dolgot a netikett szempontjából nézzük.

> Az, hogy egy disztribúcióba hogyan kerül egy csomag azt nem
> tudom, de azt hiszem ezzel nem is nekem kell foglakoznom. Ha
Ez igaz, viszont mindíg előtted áll a másik (pl. Debian ;P ) disztribúció
választásának lehetősége...

> az Mplayer teamnek ez csípi a szemét, akkor tegyen ellene.
Mit kellene szerinted még megtennie? Az mplayerhq-n imho kellő módon fel van
rá a figyelem hívva, hogy ne használj vacakot... Ha ennek ellenére azt
használsz, akkor ne az MPlayer team-et, vagy ne Árpit hibáztasd.

> Az, hogy ki a kezdő az nagyon relatív. Én csak pár napja
> íratkoztam fel erre a listára (nem is fogok sokáig maradni),
> ilyen értelemben kezdő vagyok. Linuxon bő egy éve dolgozom
> nap min nap, nem multimédiás dolgokat csinálok, tehát ez
> alapján sem lehet haladónak nevezni ebben a témában.
> Ennyit a kezdőről.
Noss a kezdőséget senkit nem érdekel. A netikett szerint, ez a levlista
tökéletesen beleesik a levlista fogalmába, vagyis ez a levlista egy
levlista. Ezt akár axiómaként is veheted :-) Vagyis egyrészt van egy
közössége, akik az mplayer felhasználók egy részhalmazát képezik. Másrészt
van ennek is egy illemtana, adminisztrátora, bevett szokásai, stb.
Nomármost a netikett szerint, ha te egy levlistán friss vagy, akkor
javallott egy hónap KUSS!, hogy megszokd a lista légkörét, stb, hogy tudd ki
kicsoda, és hogy milyen szinten megy a beszélgetés, még mielőtt beszólnál,
és kellemetlenül éreznéd magad, mint a jelen helyzetben. Ez az egy-két hónap
kuss kiváltható az arhcívum alapos áttanulmányozásával is a netikett
szerint.
Nomármost, röviden megpróbálok néhány alap dolgot összefoglalni neked erről
a listáról, ha már nem vetted a fáradtságot (ahogy te hívtad "tahó" módon)
arra, hogy megtedd, amit a netikett tőled elvár: Itt a listán az mplayer
felhasználók egy olyan speciális részhalmaza van, akik képesek voltak
RTFM-elni, és a dokumentáció valamilyen elfogadható szintű ismeretében
teszik fel kérdéseiket. Vagyis nem kérdeznek olyan triviális dolgokat, ami
már ősidők óta (lásd -audiofile) benne van az mplayer doksijában. Megesik
persze, hogy hozzád hasonló "fiatalemberek" hozzád hasonlóan ebbe a hibába
esnek, azonban ők sem kapnak nálad jobb vagy roszabb elbánást, csak ami a
netikett szerint nekik jár. Bár azt azért beláthatod, hogy egy
hangyabokányival te mégiscsak jobb elbánásban részesültél, hiszen
jószándékúan itt elmagyarázzuk neked, hogy a netikettet milyen pontokban
sértetted meg, hogy legközelebb már ne kövesd el ezeket a hibákat.

> Tudom, hogy nagyon gyakran redundáns egy levlista és ez
> fárasztja azokat akik válaszolgatnak, de ennek is megvan
> mormális megoldása. Nem Arpi seggéből bújtam ki, nem kell
Az internet teljesen szabad. Ha neked nem tetszik az, hogy ezen a levlistán
van egy alap elvárt szint, akkor te alakíthatsz egy másik levlistát, ahol
nincs elvárt minimum szint. De egy adott listán az ADMIN-nak mindíg igaza
van! (Ezt is definiálja a netikett!)
Sőtt Árpit és az egyébként nagyon is jószándékú hozzáállását ismerve, ha te
csinálsz egy ilyen listát valahol az interneten, még az is lehet, hogy a
lista elérhetőségét az mplayerhq.hu-ra is kiteszik, hogy ha valakinek nem
tetszene ennek a listának a légköre, akkor nyugodtan választhassa a te
listádat is.

> A felmerülő problémákat nagy valószínűséggel már megoldotta
> valaki a világban. Ezért érdemes keresgélni és
> kérdezősködni. A levlista csak egy lehetséges megoldás, és
> ráadásul nem is csak a kérdések miatt íratkoznak fel az
> emberek, hanem egy kicsit azért is, hogy tartozzanak egy
> közösséghez. És ez az amit ebben a formában, ezután én már
Lásd az 1-2 hónapos beilleszkedési ciklusról írtakat, és rájössz, hogy
mennyire nincs most igazad.

Egyébként a jószándékom mi sem bizonyítja jobban, minthogy a hasonló
listákon való könnyebb beilleszkedésed érdekében adok még neked néhány
további RTFM linket:
- Hogyan kérdezzünk okosan:
  http://www.no.info.hu/~kryss/gnu/esr/smart-questions_hu.html
- Netikettek gyűjteménye:
  http://vega.toldy.sulinet.hu/netikett/lista.htm
  - Ezek közül is kiemelten ajánlom:
    http://www.gyakg.u-szeged.hu/SVH/NETIKETT/Netikett.htm
    Valamint az RFC1855 talán legkevésbé túlcsicsásított változata ezen a
    címen olvasható: http://www.irc.hu/page7.html

Üdv:Gyur!
----------[ Free Software ISOs - http://www.fsn.hu/?f=download ]----------
PÁSZTOR György                                 e-mail: pasztor at fsn.hu