[Mplayer-felhasznalok] Re: UNIX offtopic

John McKein grobs at freemail.c3.hu
Mon Mar 3 20:49:21 CET 2003

Hello!!!

On Mon, 2003-03-03 at 19:34, Toth Csaba wrote:

> Olyan, hogy egy programnak konyvtara van, leginkabb windozer paradigma.

Ennek a gondolatnak a win -hez semmi koze. PC -s (szemelyi szamitogep,
amin keves program  van) elv, ami linux -on (unix -on), es mostmar win
-en is elkepzelhetetlen. Viszont egyaltalan nem rosz elv ha tenyleg
keves programunk van.

> Itt a egy program futtathato resze a megfelelo bin konyvtarban,

Na igen. Es rogton van 3 darab bin. A /bin a rendszer indulasahoz,
helyreallitasahoz szukseges dolgok, a /usr/bin amivel dolgoznak a gepen,
es a /usr/local/bin ahova csak helyben hasznalt (sokszor devel) cuccok
kerulnek. Akkor miert van csak 2 etc (/etc es /usr/local/etc)???

> konfigfajlja az etc-ben, helpje a man es az info konyvtarakban van.

Az info egy FSF talalmany es meg ok se hasznaljak. Tudnam minek talaltak
ki meg egy hypertext -et :o( Az elhelyezese /usr/info es /usr/share/info
valtozo, es elvileg /usr/share/info a szabvanyos. Mivel csak az FSF
hasznalja, egymas kozt igazan megbeszelhetnek.

> stb. Igy pl. a help kezelo rendszereknek egy
> helyen vannak a help fajlok. Konnyebben ervenyesithetok security policy-k,
> ha a futtathatok ill. a konfigfajlok kulon particion vannak.

A root es a usr normalis esetben kulon file-rendszer. Ergo ertelmes
lenne azon a file-rendszeren tarolni a config file -okat ahol maga
program van. Ahogy a local -ban levo szemetek configjait sem ontod a
/etc -be.

> Kidobod? Az miert jo?
>
> Egyebkent azzal, hogy pl. az etc-ben egyutt vannak a konfig fajlok, qrva
> konnyen le tudod menteni szalagra, es ilyen vesz eseten visszatolteni.
> Kepzeld, ha minden konfigfajl mashol lenne, hogy vadasznad ossze?

Ha a root -on levo cuccok dolgai a /etc -ben, a usr -en levok pedig a
/usr/etc -ben lennenek, akkor tokeletesen lehetne menteni mindkettot. Ha
valami elmebaj folytan pl. ugy dontenek, hogy le akarom menteni a usr -t
akkor nem kene kivadasznom a menteshez tartozo config -okat egy masik
file-rendszerbol. Az, hogy minden a /etc -be megy, a PC -s, mindent egy
konyvtarba elvet koveti, holott lehet, hogy root es usr policy egesz
mas.
Lassan a devfs melle etcfs is lesz, mert az is attekinthetetlen, a vegen
pedig minden linux disztribucio egy bazinagy kernel lesz, es abbol
fogunk kulonbozo fs -eket (catfs, lsfs, cpfs) mount -olni :o)

grobs