[Mplayer-felhasznalok] OFF, OFF, OFF: Re: OFF Sulinet Express

ZIEGLER Ga'bor ziegler at alpha.tmit.bme.hu
Sat Oct 18 09:18:36 CEST 2003

Veres Imre wrote:

 >Ohm, most bocsika, ha rosszul tudom, de mintha csak 60 rugo
 >arkedvezmenyt adna Allam bacsi,

Rosszul tudod, ez csak egy emberre igaz. N darab jogosult emberenk
N*60kFt-ot.  Ha mondjuk van 2 jogosult a családban és nem vagy olyan
gügye, hogy komplett gépet veszel (mert az egy számla), hanem
alkatrészenként veszed, kb. 2*60kFt-os alkatrész csoportként / számla,
akkor  akár már 120kFt.

 > es mintha a Media Marktban egy-egy
 >sulinetes gep ara erosen 200,000 folott lenne.

Ki beszél itt komplett gépről, és ki beszél itt Média Marktról????

 >Szerintem meg 1,7-es
 >Celeront siman kapsz monitor nelkul 50,000 forintert.

SEX-ben nem hiszem. A dolog ott ott kezdődik, hogy SEX-ban ált.
felső-közép kategóriás alkatrészt vehetsz (pl. a legkisseb SEXes Cerka
jelenleg 2,2G-ás). Aztán vagy egyedi opciós/upgrade alkatrészt veszel,
vagy kötelezően komplett gépet tokkal-vonóval, pen-drive-al és min.
17"-os monitorral. (Ez pályázati előírás volt a konfigokra).

Ezek után egy informatikai alapműveltséggel (értsd tudja melyik
alkatrész mire való és mik a legfontosabb jellemzői) rendelkező, épeszű,
gondolkodó ember SEX-es konfigot nem vesz, ha van részben reciklálható
régi gépe, hanem összemazsolázza az alkatrészeket.

 >Szoval akkor ez
 >most hogy eri meg neked? Tenyleg komolyan kerdezem, ha nem akarod ide
 >leirni, jo7 maganban.

Monitor nélkül az már komoly gép is tud lenni, plána (ha mint pl. nekem)
  olyan újrafelhasználható akatrészeid vannak a régi gépből, hogy winyó,
CD újra író, monitor, stb., tehét ezeket már nem kell megvenni. Nekem
pl. csak ház+alaplap+proci+memória+video kell(ett) .

Namármost mivel alaplapot (eddig) nem lehetett SEx-ből venni, ezért
120kFT-ot tudsz szánni proci+mem+videó+ház, ebből elég brutál gépet
tudsz venni.
Volt egy idő, amikro pl. a lenti konfigon gondolkoztam (amihez kellett
volna  még "zsebből" egy alaplap):

proc 	INTEL P4 CELERON 2400 DOBOZOS 	           29 760,00 Ft
hűtő 		                                         -   Ft
memória 	PC2700, DDR, 333MHz; 512MB 	   29 800,00 Ft
Összesen 	                                   59 560,00 Ft

ház 	Codegen midi 	                            8 890,00 Ft
tvtuner  Pinnacle Studio PCTV belső TV-tuner
           + távirányító 	                   17 000,00 Ft
video 	GigaByte Ati Radeon 9600 128MB TV-OUT 	   35 830,00 Ft
Összesen2 	                                   61 720,00 Ft

Total                                            121 280,00 Ft

Tehát gyakorlatilag a fenti konfig nekem 1.280,- Ft-ba, azaz írd és
mondd egyezer-kettőszáz-nyolcvan forintba került volna az én és
felesegem kedvezményét felhasználva. Ehhez ki kellett volna még
pengetnem mondjuk durván 22..25kFt-ot egy kúltúrált középkategóriás
alaplapra, aminek a fedélzetén van mondjuk 5.1 audió, 2.0-s USB, meg
LAN. (pl.  Abit BH7 és IS7-E kapható ennyi bruttóért, ezeken még S-ATA
is van a jövőbe való befektetésként)

Ehhez átrakom a régi gépemből a 20GB-os winyót, meg a CD újra írót, meg
a 6 éves 15" analóg monitorom és kész is lettem volna...

Végül is nem pont ezt, és nem pont így vettem meg, de azt hiszem elég
egyértelműen egy felső-középkategóriás gépet simán össze lehet hozni
"ingyen" némi alkatrész reciklálással.

Ha esetleg nem lenne régi géped, a stratégia az, hogy a drága alkatrészt
SEx-ben kell venni és "resztlit" a szabadpiacon, illetve bontóban.

Ekkor mondjuk hagyd ki a fenti konfigból a tv tunert, ami azért eléggé
"luxus" életed első gépénél, és azon a pénzen vehetsz pl. a egy SEx-es
"budget" kategóriés alaplapot a comp-depo-nál (Mercury P4 alaplap,
DDR400-ig jó, VIA P4X400 chipset, sound+LAN) . Tudtommal ez az egyetlen
SEX-es alaplap jelenleg, de a Sulinetes ügyfsz. szerint (318-1-318)
novembertől több alaplap is lesz.

Tehét "ingyen" (azaz állami 2*120kFt-ból) monitor és winyó és CD nélkül
kapsz mindent. Azt meg eléég elő lehet olcsón teremteni:

Nézegtve mondjuk a Rufusz árlistát:
Szánj rá a saját pénzedből  15kFt-ot a legolcsóbb új winyóra, (UDMA-s,
40GB -os), mert a winyó a rendszer sebesség szempontjából nagyon kritikus,
4kFt-ot egy 52x-es CD-re  (vagy 1-2kFT-ot bontottra),
15"-os montorokat meg tűrhető állapotban egy bontóban  nagyon olcsón
kaphatsz. (mondjuk 15..20kFT). Kell még egér és billentyű (bontóban ez
filléres cucc, újonan is 1-2-4 kFt. Hangfal nincs, de vegyék pár száz
forintért egy audió kábelt és hallgasd az otthoni zenegépeden (magnó,
videón át TV, amit akarsz) a zenét.

Szóval  végeredményben kb. 40kFt "saját" pénzből, és 120kFt "állami"
pénzből két jogosulttal egy felső középkategóriás gépet tudsz teremteni
a családba.

Ehhez megfontolandó:
Ha van 120kFt megtakarítani való és 40kFt elkölteni való pénzed (a
fentiek szerint), akkor  a megtakarítani való 120kFT pénzedet a bank
helyett számítógépbe teszed, 40kFt-ot meg "gépre költesz".

Ha ezt októberben  teszed és nem gatyázol sokat az  SZJA bevallással és
mondjuk januárban beadod, akkor febr. végére (30 napon belül) az APEH
visszatérít, tehét okt-nov-dec-jan-febr, maximum márciusban
visszakpjátok a 120kFt-ot: 6 hónap alatt a 120kFT-od 100%-ot kamatozott
(mert megvan a szgép és vissza jött a pénzed is), ez éves szinten min
12/6 = 200% kamat. Ha gépet decemberben vásárolod, akkor ez 4 hónap
alatt jön vissza, tehét 12/4 = 300% éves kamat.

Miért ne érné ez meg????

Ha persze nincs 120kFT megtakarítani és 40kFT befektetni való pénzed,
akkor ez nem jön össze így, de sajnos kapitalizmusban élük, ott pedig
"pénzt legkönnyebben pénzből lehet csinálni".
Hogy ez az elv jó-e, etikus-e a társadalom szempontjából az persze más
kérdés, de ez már végképp nem erre a listára való.

Azért 120kFt-ot baráti kölcsönként nem reménytelen kapni, de a fenti
gondolat menet alapján még egy banktól felvett személyi kölcsön sem
hülyeség, hisz 25..35% körül THM-ű hiteleket manapság utánad hajítják,
és ha 6 hónap múlva viszza fizeted, akkor mondjuk kb. 20kFt-ot fizetsz
kamatként, tehát összesen 60kFt-odban van a fenti 160kFt-os konfiguráció.

ÉS akkor még nem beszéltünk az esetleges tartós bérletről...